Інструкція з охорони праці для машиніста снігоочисника

повне найменування підприємства із зазначенням підпорядкованості ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ № ДЛЯ МАШИНІСТА СНІГООЧИСНИКА місце видання повне найменування підприємства із зазначенням підпорядкованості ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ посада роботодавця і найменування підприємства № число місяць рік Інструкція з охорони праці № для машиніста снігоочисника 1. Загальні положення 1.1. До роботи по управлінню автомобільним снігоочисником допускаються особи які мають посвідчення водія до керування транспортними засобами відповідної категорії а снігоочисником змонтованим на базі тракторів – особи що мають посвідчення на право управління ним та визнані придатними для даної роботи медичною комісією. 1.2. Машиніст який приймається на роботу повинен пройти вступний інструктаж з охорони праці виробничої санітарії пожежної безпеки прийомів та способів надання долікарської допомоги потерпілим бути ознайомлений під розпис з умовами праці правами та пільгами за роботу в шкідливих та небезпечних умовах праці про правила поведінки при виникненні аварій. До початку роботи безпосередньо на робочому місці машиніст повинен пройти первинний інструктаж з безпечних прийомів виконання робіт. Про проведення вступного інструктажу та інструктажу на робочому місці робляться відповідні записи в Журналі реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці і Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці. При цьому обов’язкові підписи як того кого інструктували так і того хто інструктував. 1.3. Машиніст снігоочисника після первинного інструктажу на робочому місці має протягом 2–15 змін залежно від стажу досвіду і характеру роботи пройти стажування під керівництвом досвідченого кваліфікованого машиніста снігоочисника який призначається наказом розпорядженням по підприємству. 1.4. Повторний інструктаж з правил і прийомів безпечного ведення робіт і охорони праці машиніст снігоочисника повинен проходити: – періодично не рідше одного разу на квартал; – при незадовільних знаннях з охорони праці не пізніше місячного строку; – у зв’язку з допущенням випадку травматизму або порушенням вимог охорони праці що не призвели до травми. 1.5. Машиніст снігоочисника повинен працювати в спецодязі і спецвзутті передбачених Типовими галузевими нормами – комбінезоні бавовняному рукавицях комбінованих двопалих. Крім того на зовнішніх роботах взимку – у куртці і брюках бавовняних на утеплювальній прокладці та сигнальному жилеті. 1.6. Інструмент і пристрої необхідно використовувати тільки за призначенням. 1.7. Машиністу забороняється виконувати роботу в нетверезому стані. 1.8. При нещасних випадках машиніст повинен вміти надати потерпілому першу долікарську медичну допомогу а при невідкладних випадках – викликати швидку медичну допомогу. 1.9. Автомобільні снігоочисники всіх типів повинні мати вдень червоні прапорці встановлені на капоті або задньому борту кузова вночі – прожектор на кабіні і червоний ліхтар на лівому верхньому кутку заднього борту або на капоті автономного двигуна. Робота снігоочисника на ділянках доріг з ухилом що перевищує 10° без ланцюгів на колесах забороняється. 1.10. Снігоочисник повинен бути у справному стані і мати діючий сигнальний пристрій гальма протипожежні засоби освітлення комплект справного інструменту обладнання і пристроїв для роботи підйомники башмаки упори тощо . Забороняється робота на несправних машинах. 1.11. Обтиральні матеріали на машині слід зберігати у закритих металевих ящиках. Забороняється зберігання на машині бензину та інших легкозаймистих речовин. 1.12. При несправності паливної системи машиністу забороняється у всіх випадках заливати бензин в карбюратор шлангом безпосередньо із ємності або іншим способом. 1.13. Під час роботи на автодорозі машиніст повинен виконувати вимоги “Правил дорожнього руху України” цієї інструкції також вживати всіх можливих заходів щодо запобігання і усунення аварійних ситуацій. 1.14. Для полегшення запуску двигуна в зимовий період в систему охолодження слід використовувати рідини з низькою температурою замерзання антифриз . При використанні антифризу машиніст повинен дотримуватися вимог безпеки згідно з ДНАОП 0.00-1.28-97 “Правила охорони праці на автомобільному транспорті”. 2. Вимоги безпеки перед початком роботи 2.1. Перед виїздом на лінію машиніст повинен перевірити технічний стан снігоочисника який повинен гарантувати безпеку руху та безперебійну роботу звернувши особливу увагу на: – справний стан гальм рульового управління приладів освітлення; – заправку паливом мастилом і водою; – тиск повітря в автошинах відповідно до норм; – стан ресор; – кріплення редуктора і коробки відбору потужності; – кріплення картера і наявність у ньому мастила; – роботу щітки та спрацювання її ворсу; – дію системи гідравлічного управління підняттям відвалу і щітки; – спрацювання та кріплення ножів на відвалі; – стан пружин штовхаючих штанг. 2.2. Заправляти машину паливом необхідно при непрацюючому двигуні. При заправці забороняється палити і користуватись відкритим вогнем. 2.3. Перед пуском двигуна машину необхідно загальмувати при цьому важіль коробки передач повинен бути в нейтральному положенні. 2.4. Пускати двигун слід за допомогою стартера. 2.5. При пуску двигуна пусковим держаком необхідно додержуватись таких правил: – пусковий держак повертати знизу вгору; – не брати держак в обхват; – не застосовувати ніяких важелів і підсилювачів що діють на пусковий держак або храповик колінчастого вала. 2.6. При випробуванні гальм на ходу снігоочисника необхідно виконувати такі вимоги: – площадка має бути рівна з твердим покриттям без вибоїн та схилів; – розміри площадки повинні виключати можливість наїзду машини в разі несправності гальм на людей будівлі тощо; – перебування сторонніх осіб в кабіні машини на підніжці забороняється. 2.7. При роботі машини на етилованому бензині необхідно додержуватись таких правил: – заправляти і перекачувати етилований бензин слід механізованим способом стоячи з навітряного боку машини; – забороняється заправляти відрами переносити етилований бензин у відкритій тарі а також засмоктувати його ротом через шланг; – сифонувати і продувати бензосистему тільки насосом. 2.8. Снігоочисник який працює на етилованому бензині повинен мати ущільнену бензосистему що виключає підтікання палива з бака бензопроводу відстійника бензонасоса. 2.9. Забороняється експлуатувати машину що працює на етилованому бензині до кабіни якої потрапляють вихлопні гази. При появі запаху бензину під час роботи машину слід негайно зупинити виявити причину появи запаху і усунути несправності. 2.10. Приступаючи до роботи машиніст повинен: – одержати подорожній лист перевірити правильність його заповнення і розписатися в ньому; – одержати потрібний інвентар відповідно до умов наступної роботи; – ознайомитися з характером наступної роботи і дорожніми умовами метеорологічним прогнозом на робочий день; – якщо маршрут незнайомий одержати потрібні роз’яснення. 3. Вимоги безпеки під час виконання роботи 3.1. При роботі на лінії машиніст снігоочисника повинен: – вибирати швидкість руху з урахуванням дорожніх умов видимості оглядовості інтенсивності і характеру руху транспортних засобів і пішоходів; – наближаючись до перехрестя переїзду та інших перешкод а також при їзді під час ожеледі або по мокрій і слизькій дорозі різко не гальмувати щоб уникнути занесення. 3.2. При ремонті снігоочисника на лінії необхідно додержуватись застережливих заходів: з’їхати на обочину дороги при поганій видимості включити заднє світло виключити двигун загальмувати машину ручним гальмом підкласти під колеса упори. 3.3. При роботі і обслуговуванні снігоочисника забороняється: – вести роботи під відвалом або безпосередньо близько від нього коли він перебуває в піднятому положенні без спеціальної підставки яка виключає довільне опускання відвалу; – працювати на машині без захисного кожуха ланцюга привода щітки і змащувати приводний ланцюг при обертанні щітки; – очищати ворс руками без рукавиць; – перебування будь-кого біля відвалу при його опусканні та присутність сторонніх осіб поблизу зони працюючих машин. Роботи по регулюванню щітки і кріпленню окремих її деталей дозволяються при непрацюючій щітці відключеній трансмісії та виключеному двигуні. 3.4. Снігоочисний відвал і щітка повинні мати справні гідравлічні підйомники та пристрої які фіксують їх у піднятому транспортному положенні. Забороняється працювати на снігоочиснику при несправних підйомниках і пристроях. 3.5. Під час руху снігоочисників в одному напрямі відстань між ними має бути не менше 15 м. 3.6. Машиніст при роботі на снігоочиснику в сонячну погоду повинен користуватися світлозахисними окулярами. 3.7. На роторному снігоочиснику при русі під час снігоочищення необхідно додержуватись відстані від краю заднього колеса до бровки земляного полотна або елементів обстановки дороги не менше 1 м. 3.8. В разі появи під час роботи на лінії несправностей у гідропідйомнику відвала або щітки при яких вони не піднімаються в транспортне положення машиніст повинен викликати механіка для усунення несправностей. Якщо надати технічну допомогу на лінії неможливо машиністові дозволяється вести снігоочисник у гараж при опущеній щітці із швидкістю не вище 12км/год. 3.9. Несправні машини дозволяється буксирувати тільки машинами технічної допомоги обладнаними буксирними пристроями. 3.10. При буксируванні несправних машин необхідно додержувати таких правил: – буксирувана машина повинна мати справні гальма а при несправності їх буксирувати на жорсткому зчепленні; – машину з несправним переднім мостом і рульовим управлінням слід перевозити на платформі іншої машини; – буксир має бути закріплений за спеціальні гаки буксирні пристрої або раму машини приєднувати буксир до передньої осі автомобіля забороняється; – водій що сидить за кермом буксирувальної машини повинен вести її плавно без різких прискорень гальмувань також поворотів. Перед початком гальмування або перед зупинкою водій повинен дати попереджувальний сигнал; – водій який сидить за кермом буксирної машини повинен стежити за тим щоб буксир був весь час натягнутий. Це запобігає обриву буксира; – на буксируваній машині може перебувати тільки водій; – буксирувана машина повинна мати справний звуковий сигнал; – приєднувати буксирувану машину за допомогою металевої штанги міцного стального каната або ланцюга потрібної довжини з кольоровим прапорцем посередині; – довжина гнучкого зчеплення повинна бути 4–6 м а сполучна ланка жорсткого зчеплення – не більше 4 м; – в темну пору доби канат ланцюг або штанга при буксируванні машини мають бути добре освітлені фарами буксируваної машини. Забороняється буксирувати несправну машину за допомогою вірьовок дроту. 3.11. Снігоочисники які направляють на пости технічного обслуговування або ремонту необхідно очистити від бруду снігу і вимити. 3.12. Технічне обслуговування і ремонт снігоочисників слід проводити в призначених місцях постах обладнаних потрібними пристроями оглядовою ямою підйомником естакадою поворотним стендом і та ін. а також приладами пристроями інвентарем та інструментом. 3.13. Забороняється виконувати технічне обслуговування і ремонт снігоочисника при працюючому двигуні крім регулювання двигуна і гальм. 3.14. При зупинці снігоочисника на посту технічного обслуговування або ремонту на рульове колесо необхідно навішувати табличку: “Двигун не пускати – працюють люди”. При обслуговуванні машини на підйомнику гідравлічному електромеханічному слід заблокувати підйомник стопорним пальцем або штангою встановити на механізмі управління підйомником табличку з написом: “Не торкати – під машиною працюють люди!”. 3.15. Якщо при ремонті потрібно зняти колеса то необхідно поставити під машину інвентарні підставки а під колеса – упори башмаки . Забороняється виконувати будь-які роботи на машині із знятими колесами вивішеними тільки на домкратах. Забороняється під вивішений автомобіль підкладати диски коліс дошки цеглу та інші предмети. 3.16. Якщо зняття окремих агрегатів і деталей зв’язане з великим фізичним напруженням або незручностями для роботи слід застосовувати пристрої знімачі які гарантують безпеку цієї роботи. 3.17. Знімати транспортувати і встановлювати окремі агрегати машини двигун коробку передач задній міст щітку відвал тощо слід за допомогою підйомно-транспортних механізмів обладнаних пристроями захватами які гарантують повну безпеку роботи. 3.18. Забороняється користуватись несправним інструментом та пристроями. 4. Вимоги безпеки після закінчення роботи 4.1. Після повернення з лінії слід разом з механіком оглянути снігоочисну машину виявлені несправності усунути. 4.2. Якщо снігоочисник технічно справний слід провести щоденне технічне обслуговування і підготовлену машину поставити в зону стоянки. 4.3. Після закінчення роботи необхідно: – зупинити двигун і виключити вал відбору потужності; – повернути кожух ротора в крайнє положення; – при повній зупинці валів підняти робочий орган у транспортне положення і поставити фіксуючі пальці; – виключити гідронасос. 4.4. При безгаражному зберіганні в зимовий час необхідно злити воду з системи охолодження затягнути ручне гальмо. 4.5. Забороняється залишатися на ніч у закритій машині при працюючому двигуні. 4.6. По закінченні роботи слід зняти спецодяг повісити його у спеціально відведену для цієї мети шафу вимити руки і обличчя теплою водою з милом або прийняти душ. 5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях 5.1. При появі несправності в снігоочиснику яка загрожує безпеці руху і збереженню машини машиніст повинен вжити заходів по усуненню пошкоджень а якщо це неможливо – їхати в гараж з додержанням потрібних застережних заходів. 5.2. В разі якщо загориться паливо насамперед треба перекрити паливний кран зупинити двигун відкрити капот коли він закритий і спрямувати струмінь пінного або вуглекислотного вогнегасника на джерело горіння. При відсутності вогнегасника слід накинути брезент повсть або закидати місце горіння піском. Забороняється гасити паливо яке горить водою. 5.3. Якщо машиніст снігоочисника потрапляє в метеорологічні умови небезпечні для життя і здоров’я він повинен негайно припинити роботу повідомити про це адміністрацію по радіозв’язку. посада керівника підрозділу особистий підпис прізвище ініціали /організації/ - розробника УЗГОДЖЕНО: Керівник спеціаліст служби охорони праці підприємства особистий підпис прізвище ініціали Юрисконсульт особистий підпис прізвище ініціали Головний технолог особистий підпис прізвище ініціали 5