Лист N 12/20-8-1276 від 31.08.2009 р.

Лист N 12/20-8-1276 від 31.08.2009 р. Щодо розміщення інформації на Урядовому порталі

МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ ЛИСТ від 31.08.2009 р. N 12/20-8-1276 Кабінету Міністрів України Щодо розміщення інформації на Урядовому порталі На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 06.10.2003 N 59994 стосовно організації подання центральними органами виконавчої влади матеріалів про їх діяльність для наступного розміщення на веб-сторінці "Уряд і громадськість" Урядового порталу Мінжитлокомунгосп подає інформацію за наданими формами. Додаток: на 26 аркушах в 1 примірнику. Міністр О. Ю. Кучеренко Додаток до листа Мінжитлокомунгоспу від 31 серпня 2009 р. N 12/20-8-1276 Інформація Мінжитлокомунгоспу України для розміщення на веб-сторінці "Уряд і громадськість" Урядового порталу До рубрики "Ви запитуєте" N з/п Дата надходження звернення Автор запитання прізвище ім'я та по батькові адреса професія пенсіонер де навчається Зміст запитання Прізвище ім'я по батькові посадової особи яка надала відповідь роз'яснення зміст даної відповіді роз'яснення 1. 04.08.2009 Варнавська Верона Павлівна Донецька область м. Горлівка Щодо порядку укладання договорів на житлово-комунальні послуги оплати послуг з тепло- водопостачання та утримання будинків а також надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання для встановлення індивідуального опалення Автору надано відповідь листом від 14.08.20009 за N 8/14-8598 за підписом заступника Міністра з питань житлово-комунального господарства Гаврилюк О. В. Згідно діючого законодавства житлово-комунальні послуги повинні надаватись на підставі договорів а відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги" споживач та виконавець зобов'язані укласти договір на надання житлово-комунальних послуг підготовлений виконавцем на основі типового договору. Типовий договір про надання послуг з централізованого опалення постачання холодної та гарячої води і водовідведення затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529. Згідно з п. 1.7 Правил управління будинком спорудою житловим комплексом або комплексом будинків і споруд затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 02.02.2009 N 13 зареєстрованим Мін'юстом 27.04.2009 за N 377/16393 для забезпечення належного функціонування і збереження споживчих властивостей об'єкта та організації забезпечення потреб мешканців об'єкта житлово-комунальними послугами відповідно до стандартів нормативів норм порядків і правил особа що здійснює управління будинком у порядку передбаченому законодавством укладає договори: - із мешканцями об'єкта - про надання житлово-комунальних послуг; - із виробниками - про умови надання житлово-комунальних послуг; - із виконавцями - про надання житлово-комунальних послуг у разі якщо особа що здійснює управління будинком не є виконавцем цих послуг . Особа що здійснює управління будинком контролює виконання таких договорів. Відносно права підприємств житлово-комунального господарства подавати судові позови при відсутності договору слід зазначити що чинне законодавство України передбачає різні форми договору у тому числі усну а споживач зобов'язаний сплачувати кошти за надані послуги оскільки відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України зобов'язання виникають не лише з підстав передбачених законодавством зокрема угод а також із дій осіб що не передбачені цими актами але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Стосовно наведеної заявником інформації щодо незадовільної якості послуг з централізованого опалення слід зазначити що відповідно до Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" "Про теплопостачання" та "Про житлово-комунальні послуги" повноваження щодо управління об'єктами житлово-комунального господарства які перебувають у комунальній власності забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги затвердження норм споживання та якості цих послуг контроль за їх дотриманням а також здійснення контролю за забезпеченням споживачів тепловою енергією відповідно до нормативних вимог та за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів покладено на органи місцевого самоврядування. Згідно з вимогами щодо кількісних і якісних показників послуг та зменшення плати у разі їх відхилення викладеними у додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 у разі невідповідності температури повітря в житлових приміщеннях нормативній за умови їх утеплення оплата за комунальні послуги повинна бути зменшена. Що стосується дозволів на відключення від мереж централізованого опалення слід зазначити що права власника квартири на інженерні системи будівлі визначаються Цивільним кодексом України. Відповідно до частини другої ст. 382 Кодексу "власникам квартир у дво- або багатоквартирному житловому будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування опорні конструкції будинку механічне електричне сантехнічне та інше обладнання за межами або всередині квартири яке обслуговує більше однієї квартири а також споруди будівлі які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир". До інженерного обладнання в будинку належать інженерні комунікації та технічні пристрої які забезпечують санітарно-гігієнічні умови та безпечну експлуатацію квартир загальні будинкові мережі тепло- водо- газо- електропостачання бойлерні та елеваторні вузли обладнання протипожежної безпеки вентиляційні канали та канали для димовидалення ліфти центральні розподільчі щити електропостачання а також елементи благоустрою прибудинкової території . Питання відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання житлових будинків регулюється Правилами надання послуг з централізованого опалення постачання холодної та гарячої води і водовідведення затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 N 1268 та Порядком відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання затвердженим наказом Міністерства будівництва архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 N 4 із змінами внесеними наказом Мінжитлокомунгоспу від 06.11.2007 N 169 який набув чинності з 09.12.2007 . Згідно з указаним Порядком дозволи на відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання видаються відповідною комісією органу місцевого самоврядування або місцевого органу виконавчої влади до складу якої входять представники органу місцевого самоврядування або виконавчої влади районного місцевого житлового управління власника житлового будинку або уповноваженої ним особи організації газопостачання організації електропостачання організації водопостачання екологічної інспекції за згодою районного відділу містобудування архітектури та житлово-комунального господарства пожежного нагляду за згодою місцевої установи закладу держсанепідслужби організації теплопостачання проектної організації з опалення та теплопостачання Державної інспекції цивільного захисту та техногенної безпеки МНС України. Вказаним Порядком передбачена можливість відключення від централізованого опалення за рішенням загальних зборів та за згодою всіх власників уповноважених осіб приміщень у житловому будинку. Згідно з п. 2.2 зазначеного Порядку комісія розглядає надані документи лише за наявності затвердженої органом місцевого самоврядування в установленому порядку оптимізованої схеми перспективного розвитку систем теплопостачання населеного пункту та відповідно до неї. Відповідно до п. 24 Правил надання послуг з централізованого опалення постачання холодної та гарячої води і водовідведення споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. При цьому слід наголосити що переобладнання системи опалення призводить до розбалансування внутрішньобудинкової системи опалення яка належить до інженерної системи будинку як цілісного майнового комплексу. Згідно з вимогами відповідних будівельних норм при проектуванні будинку в якому передбачається централізоване теплопостачання всі стояки та внутрішні розподільчі мережі опалення гідравлічно ув'язані для забезпечення стабільної роботи внутрішньобудинкової системи загалом. Будь-яке втручання в неї шляхом зміни гідравлічного опору від'єднання від системи централізованого опалення погіршує роботу всієї системи чим порушує права інших мешканців що є недопустимим за Цивільним кодексом України. Саме з метою захисту прав усіх мешканців багатоквартирних будинків постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 N 1268 до вищевказаних Правил були внесені принципові зміни а саме передбачено відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води не у квартирах багатоквартирних будинків з ініціативи споживача а відключення багатоквартирних будинків з ініціативи споживачів. Згідно з п. 26 цих Правил відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про теплопостачання" схемою теплопостачання за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків опалення вентиляції кондиціонування будівельної теплотехніки державних будівельних норм з питань складу порядку розроблення погодження та затвердження проектної документації для будівництва а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення. Отже власник квартири не має права самовільно змінювати системи опалення і гарячого водопостачання та здійснювати відключення від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання. Окрім того багатоквартирні будинки які розраховані на системи централізованого опалення та гарячого водопостачання не мають каналів для безпечного відведення і розсіювання у навколишньому середовищі продуктів згоряння що утворюються в поквартирних системах опалення тому їх застосування призведе до підвищеного забруднення повітря у квартирах що відповідно погіршить умови проживання і порушить права мешканців будинків та суперечитиме статті 41 Конституції України згідно з якою використання власності не може завдавати шкоди правам свободам та гідності громадян інтересам суспільства погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі. Враховуючи наведене слід зазначити що у процесі переходу на індивідуальне опалення та гаряче водопостачання необхідно вирішувати проблемні питання: 1. У разі відключення окремих квартир у багатоквартирних житлових будинках від централізованого теплопостачання загальне теплове навантаження будівлі зменшується непропорційно відокремленій площі. Тому обсяг теплової енергії необхідний для опалення будинку залишається практично незмінним що в свою чергу збільшує вартість послуги з централізованого опалення для мешканців які користуються нею. 2. Економічний ефект впровадження індивідуальної системи опалення в окремих квартирах багатоквартирних будинків пов'язаний з різною ціною природного газу та тим що зазначені квартири лише "доопалюються" індивідуальними приладами опалення. Субсидії на газ для мешканців квартир з індивідуальним опаленням будуть скасовані що знизить економічну привабливість індивідуального опалення. 3. Відповідальність за інвестування перекладається з постачальника централізованого опалення та гарячого водопостачання на власника квартири. 4. Власник квартири що бажає відключитись від централізованого опалення та гарячого водопостачання несе витрати пов'язані з дотриманням безпеки всіх технічних та екологічних вимог. 5. Витрати пов'язані з утриманням і ремонтом індивідуальної системи опалення несе власник квартири. При цьому слід враховувати що димарі потребують щорічного очищення та періодичної модернізації а строк експлуатації обладнання зазвичай складає 10 - 15 років. 6. При влаштуванні індивідуальної системи опалення в окремій квартирі багатоквартирного будинку та при її вимкненні у разі тимчасової відсутності мешканців температура внутрішнього повітря в суміжних приміщеннях може не відповідати нормативній. Це пов'язано із збільшенням теплових втрат через огороджувальні конструкції. 7. Залишається невирішеним питання оплати мешканцями відокремлених квартир послуг за централізоване опалення місць загального користування та обсягу теплової енергії від стояків внутрішньобудинкової системи опалення які розташовані в межах цих квартир. 8. Фінансування реконструкції газових та електричних мереж для збільшення їх пропускної здатності яке неминуче виникне при масовому впроваджені індивідуальних систем опалення та гарячого водопостачання. 9. Відключення окремих приміщень призведе до зменшення теплового навантаження і відповідно до зменшення обсягів теплової енергії що транспортується мережами. При незмінному технічному стані зовнішніх та внутрішньобудинкових мереж теплопостачання а відповідно незмінних теплових та гідравлічних втратах за рахунок зменшення обсягів теплової енергії що ними транспортується буде зростати відсоток відносних втрат тепла що зумовить зниження ефективності роботи системи централізованого теплопостачання та неминуче призведе до збитків постачальника централізованого опалення які в свою чергу необхідно компенсувати стороні яка відмовляється від централізованого опалення або викличе зростання тарифів і відповідне порушення прав мешканців що користуються централізованим теплопостачанням. 10. Мешканці квартир з низьким рівнем доходу які фінансово не спроможні встановити у своїх квартирах систему індивідуального опалення та гарячого водопостачання стануть заручниками ситуації та змушені будуть платити більшу вартість за послуги з централізованого опалення. 11. Встановлення індивідуального опалення та гарячого водопостачання потребує розгалуженої системи сервісних центрів. Мінжитлокомунгосп отримує значну кількість звернень громадян що постраждали через встановлення систем індивідуального опалення погіршення роботи мереж централізованого опалення внаслідок встановлення індивідуального опалення пошкодження будівельних конструкцій під час проведення робіт тощо звернень про надання матеріальної допомоги від малозабезпечених та соціально незахищених громадян що проживають у будинках які переводяться на індивідуальне опалення а також скарг на дії органів місцевого самоврядування щодо примусового переведення багатоквартирних будинків на індивідуальне опалення. Враховуючи актуальність цього питання 28.05.2009 Мінжитлокомунгоспом проведено "круглий стіл" на тему "Індивідуальне опалення в Україні" за участю українських та міжнародних експертів представників влади та бізнесу неурядових організацій та засобів масової інформації учасники якого дійшли висновку що відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання житлових будинків пов'язано з комплексом питань зокрема: 1. Правами власника квартири на отримання достовірної та в повному обсязі інформації щодо переваг та недоліків вибору індивідуальної системи опалення. 2. Технічною можливістю відключення відсутність в будинках необхідних систем вентиляції додаткових вхідних отворів для газу тощо . 3. Економічною вартістю відключення. 4. Правами інших мешканців на отримання якісних послуг з централізованого теплопостачання. 5. Впливом на довкілля та життя людей. Разом з тим присутні на засіданні зазначили що індивідуальні системи опалення слід впроваджувати виходячи із схем теплопостачання населених пунктів та регіональних паливних балансів що дозволить визначити місця де його використання буде економічно та екологічно доцільне приватних будинках місцях 3 - 4-поверхової забудови житлових масивів тощо . Що стосується різних форм та кількості квитанцій на оплату житлово-комунальних послуг у містах Києві та Горлівці то вона пов'язана з тим що у м. Києві квитанції оформляє єдиний розрахунковий центр а у м. Горлівка через відсутність такого центру - кожне окреме підприємство і вказані квитанції мають однакову чинність. Відповідно до статті 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" споживач зобов'язаний оплачувати житлово-комунальні послуги у строки встановлені договором або законом. 2. 07.08.2009 Колективне звернення Мешканців будинку N 39 по вул. Грушевського м. Васильків Київської області Щодо проблем пов'язаних з відключенням окремих квартир від мереж централізованого опалення для переходу на індивідуальне опалення Авторам надано відповідь листом від 17.08.2009 N 8/14-8724 за підписом заступника Міністра з питань житлово-комунального господарства Гаврилюк О. В. Питання відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання житлових будинків регулюється Правилами надання послуг з централізованого опалення постачання холодної та гарячої води і водовідведення затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 N 1268 та Порядком відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання затвердженим наказом Міністерства будівництва архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 N 4 із змінами внесеними наказом Мінжитлокомунгоспу від 06.11.2007 N 169 який набув чинності з 09.12.2007 . Постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 N 1268 до вище вказаних Правил були внесені принципові зміни а саме передбачено відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води не у квартирах багатоквартирних будинків з ініціативи споживача а відключення багатоквартирних будинків з ініціативи споживачів. Відповідно до Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" "Про теплопостачання" та "Про житлово-комунальні послуги" повноваження щодо управління об'єктами житлово-комунального господарства які перебувають у комунальній власності забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації визначення виконавця житлово-комунальних послуг та укладання договорів з підприємствами різних форм власності на вироблення та/або виконання житлово-комунальних послуг встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги затвердження норм споживання та якості цих послуг контроль за їх дотриманням здійснення контролю за забезпеченням споживачів тепловою енергією відповідно до нормативних вимог забезпечення населення житлово-комунальними послугами необхідного рівня та якості а також здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів покладені на органи місцевого самоврядування. Відповідно до статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" здійснення заходів щодо розширення та вдосконалення мережі підприємств житлово-комунального господарства а також здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства за технічним станом використанням та утриманням інших об'єктів нерухомого майна усіх форм власності прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об'єктів у разі порушення нормативно-правових актів з охорони праці екологічних санітарних правил інших вимог законодавства відносяться до делегованих повноважень органів місцевого самоврядування. Згідно із Законом України "Про теплопостачання" державна політика у сфері теплопостачання базується зокрема на принципі оптимального поєднання систем централізованого помірно-централізованого децентралізованого та автономного теплопостачання відповідно до затверджених місцевими органами виконавчої влади схем теплопостачання з періодом перегляду п'ять років. Питання щодо відключення житлових будинків від мереж централізованого опалення повинні вирішуватись з урахуванням схеми теплопостачання. Відсутність такої схеми є порушенням вимог чинних нормативно-правових актів. Повноваження щодо розроблення таких схем покладені на органи місцевого самоврядування. Статтями 6 та 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" повноваження щодо забезпечення дотримання вимог законодавства у сфері житлово-комунального господарства а також контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у сфері житлово-комунальних послуг покладені на місцеві державні адміністрації. Відповідно до статті 20 зазначеного Закону споживач має право одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг а згідно зі статтею 13 того ж Закону до таких послуг відноситься централізоване опалення. Повноваження щодо здійснення контролю за забезпеченням споживачів міст та інших населених пунктів тепловою енергією згідно зі статтею 12 Закону України "Про теплопостачання" покладені на місцеві державні адміністрації. Що стосується встановлення систем індивідуального опалення іншими мешканцями Вашого будинку то вони могли отримати дозволи на відключення від мереж централізованого опалення до набрання чинності змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 або отримали їх з порушенням вимог нормативно правових актів або виконали відключення самовільно без отримання дозволів. В останніх двох випадках також порушуються вимоги: - п. 40 Правил користування тепловою енергією затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 р. N 1198 згідно з яким споживач теплової енергії зобов'язаний не допускати переобладнання системи теплоспоживання яке призводить до порушення теплового балансу будинку будівлі споруди ; - п. 30.3 Правил надання послуг з централізованого опалення постачання холодної та гарячої води і водовідведення затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 із змінами згідно з яким споживач зобов'язаний дотримуватися вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг. За порушення зазначених вимог передбачена відповідальність згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення. Дії фізичних чи юридичних осіб та рішення органів місцевого самоврядування що порушують вимоги чинних нормативно-правових актів та права споживачів житлово-комунальних послуг можуть бути оскаржені у судовому порядку відповідно до діючого законодавства. Відносно ціни на газ для індивідуального та централізованого опалення слід зазначити що відповідно до Указу Президента України від 14.03.95 N 213 у редакції Указу Президента України від 21.04.98 N 335/98 та постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.96 N 1548 роздрібні ціни на природний газ для потреб населення граничні ціни на природний газ для установ та організацій що фінансуються з державного і місцевих бюджетів промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання встановлює НКРЕ а граничний рівень цін на газ що використовується для виробництва та надання населенню послуг з опалення та гарячого водопостачання встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2006 N 605 "Деякі питання діяльності Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України". Одночасно зазначаємо що відповідно до п. 28 Правил надання послуг з централізованого опалення постачання холодної та гарячої води і водовідведення затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 із змінами споживачі які встановили у квартирі багатоквартирного будинку індивідуальні автономні системи опалення оплачують послуги з централізованого опалення місць загального користування будинку відповідно до методики що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Методика розрахунку кількості теплоти спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних будинків та визначення плати за їх опалення затверджена наказом Міністерства будівництва архітектури та житлово-комунального господарства України від 31.10.2006 N 359 зареєстрованим Мін'юстом 27.11.2006 за N 1237/13111. У разі невиконання надавачами житлово-комунальних послуг балансоутримувачами житлових будинків органами місцевого самоврядування вимог чинних нормативно-правових документів споживачі мають право звернутись до суду. 3. 25.06.2009 Креслова С. А. вул. Театральна 80 кв. 46 смт Старий Мерчик Валківський р-н Харківська обл. 63011 Стосовно підвищення тарифів на ЖКП. Автору надано відповідь листом від 05.08.2009 N 23/1143 за підписом першого заступника начальника ДЖКІ Мосійчука С. І. Статтею 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначені повноваження органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг. До них належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону; затвердження норм споживання та якості житлово-комунальних послуг контроль за їх дотриманням; визначення виконавця житлово-комунальних послуг відповідно до цього Закону забезпечення населення житлово-комунальними послугами необхідних рівня та якості здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у сфері житлово-комунальних послуг тощо. Виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво житлово-комунальних послуг і подають їх на затвердження органам місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку які зобов'язані перевірити правильність розрахунків і затвердити ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. Згаданим вище Законом визначено що відносини у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах. Споживач має право одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг; одержувати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг їх вартість загальну вартість місячного платежу структуру ціни/тарифу норми споживання порядок надання житлово-комунальних послуг їх споживчі властивості тощо. Окрім того він має право на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі зниження їх якості в порядку визначеному договором або законодавством. Порядок надання житлово-комунальних послуг їх якісні та кількісні показники мають відповідати умовам договору та вимогам законодавства ст. 16 Закону . При цьому у разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензії споживача в якому зазначаються строки види показники порушень тощо. Представник виконавця повинен з'явитися на виклик споживача не пізніше строку визначеного договором. Акт-претензія складається споживачем та представником виконавця і скріплюється їхніми підписами. У разі неприбуття представника виконавця в погоджений умовами договору строк або необґрунтованої відмови від підписання акта-претензії він вважається дійсним якщо його підписали не менш як два споживачі. Акт-претензія споживача подається виконавцю який протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або видає споживачеві обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій. Спори щодо задоволення претензій споживачів вирішуються шляхом задоволення пред'явленої претензії або в суді ст. 18 Закону . Таким чином якщо Вам відомі факти порушення органами місцевого самоврядування або житлово-комунальними підприємствами чинного законодавства Ви маєте право звернутися до органів прокуратури або до суду. Також повідомляємо що центральні органи виконавчої влади їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування а також вирішувати питання віднесені Конституцією України вищезгаданими Законами та іншими законами до повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Принагідно повідомляємо що якщо мешканців будинку де Ви проживаєте не влаштовує рівень кількісних і якісних показників житлово-комунальних послуг що надаються у власників жилих і нежилих приміщень у багатоквартирному будинку є можливість самим обирати його майбутнє. Для цього лише потрібно створити ініціативну групу не менш ніж з трьох власників квартир або нежилих приміщень організувати скликання загальних установчих зборів відповідно до вимог Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" та прийняти на ньому спільне рішення щодо створення ОСББ після чого обрати правління і ревізійну комісію об'єднання визначитися щодо переліку і якості послуг та розміру плати за їх отримання а також обрати виконавців послуг уклавши з ними відповідні договори.