ВДОП 5.2.10-5.15-97

ВДОП 5.2.10-5.15-97 Типова інструкція з охорони праці для провідника-електромонтера поштового вагону

Нормативний документ про охорону праці Державний комітет зв’язку України УЗГОДЖЕНО УОПЗ “Укрпошта” лист від 16.09.97р. вих. № 23-05-2553             ЗАТВЕРДЖЕНО наказом Держкомітету зв'язку України від 04.11.97 N13   ВДОП 5.2.10-5.15 -97   Типова інструкція з охорони праці для провідника-електромонтера поштового вагону   Київ 1. Загальні положення   1.1 Типова інструкція по охороні праці для провідника-електромонтера ПЕМ поштового вагону ВП встановлює вимоги безпеки яких повинен додержуватися ПЕМ на підприємствах поштового зв’язку. 1.2 Типова інструкція є обов’язковою для усіх підприємств поштового зв’язку незалежно від організаційно-правової структури форми власності і видів діяльності. Типова інструкція впроваджується на підприємстві наказом власника керівника підприємства. 1.3. Залежно від виробничих умов підприємства на підставі типової інструкції підприємство може розроблювати відповідну інструкцію якій надається чинності наказом власника підприємства. Інструкція повинна додатково містити вимоги безпеки яких необхідно додержуватися ПЕМ на цьому підприємстві. Вимоги такої інструкції не можуть суперечити вимогам типової інструкції. Відповідальність за це несе власник підприємства. 1.4 Типова або розроблена на підприємстві інструкція надається усім ПЕМ під розпис. ПЕМ повинні постійно мати інструкцію при себе або на робочому місці при виконанні обов’язків ПЕМ. 1.5 За порушення вимог типової або розробленої на підприємстві інструкції винні несуть відповідальність згідно чинному законодавству.   2. Обов’язкові вимоги до ПЕМ   2.1. До роботи ПЕМ допускаються особи не молодші 18 років які пройшли медичний огляд навчання безпечним методам праці перевірку знань з питань охорони праці з позитивним результатом одержали відповідне посвідчення мають не нижче 111 кваліфікаційної групи з електробезпеки та практичні навики роботи. При обміні пошти з застосуванням контейнерів ПЕМ повинен мати посвідчення про допуск до роботи з крановим обладнанням. 2.2. ПЕМ повинні знати: - типову або розроблену на підприємстві інструкцію по охороні праці для ПЕМ; - інструкцію по сигналізації на залізницях; - способи надання першої долікарської допомоги потерпілим.   3. Загальні вимоги   3.1. Поштовий вагон ВП є пересувним підприємством поштового зв’язку тому ПЕМ зобов’язаний виконувати правила внутрішнього трудового розпорядку: - з являтися згідно графіку для приймання поштового вагону; - не залишати ВП без нагляду; - не допускати в ВП сторонніх осіб що не мають відповідних документів; - не розпивати спиртні напої при виконанні трудових обов’язків; - під час підготовки до рейсу і в рейсі виконувати розпорядження начальника поштового вагону ВПН . 3.2. ПЕМ несе особисту відповідальність за технічний стан ВП. 3.3. У рейсі ПЕМ зобов’язаний дотримуватися правил особистої гігієни: - мити руки перед прийманням їжі з використанням миючих засобів; - не вживати некип’ячену воду а також воду з технічного водопроводу; - підтримувати чистоту при приготуванні їжі; - в жарку погоду користуватися душем і ванною для миття ніг. 3.4. ПЕМ під час роботи повинен користуватися спецодягом: халатом або костюмом бавовняним. рукавицями комбінованими сигнальним жилетом при роботах зимою додатково - курткою та брюками з утепленою підкладкою.   4. Вимоги безпеки перед початком робіт   4.1. Перед прийманням поштового вагону одержати відомості про місцезнаходження ВП і маршрут безпечного руху до нього. 4.2. Під час руху до ВП уважно прислухуватися до звукових сигналів локомотивів і до повідомлень радіомережі залізничної станції. 4.3. За необхідністю руху по залізничних коліях рухатися по обочині залізничного полотна або посередині колії не наступаючи на головки рейок. Залізничні колії переходити у встановлених місцях по переїздах пішохідних доріжках настилах; як виняток - в неустановлених місцях під прямим кутом до колії попередньо впевнившись у відсутності поїзда який би наближався. 4.4. Перед виїздом в рейс ПЕМ разом з ВПН повинен провести технічне приймання ВП при цьому за інвентарним переліком перевірити наявність і стан внутрішнього і знімного обладнання звернувши особливу увагу на: - наявність і справність засобів індивідуального захисту: діелектричних рукавичок захисних окулярів набору слюсарно-монтажного інструменту з ізолюючими ручками; - наявність і справність засобів сигналізації ліхтарі прапорці та пожежогасіння пінний та вуглекислотний вогнегасники ; - наявність не менше 2-х ліхтарів типу «Летюча миша» та свічок до них; - наявність господарчого інвентарю; - наявність запасних частин пас генератора запобіжники електролампочки тощо ; - наявність столового посуду; - справність ручного гальма; - справність і функціонування дверей дверних засувів замків і фіксаторів вікон та дверей; - справність електрообладнання відповідність запобіжників номіналу чіткість функціонування електровимикачів; - наявність пломб на стоп-кранах; - надійність кріплення осьового і машинного ведучого і відомого шківів підвісок генератора; - функціонування зовнішнього і внутрішнього дзвінків хвостових сигнальних ліхтарів світильників підніжок і підвагонної магістралі; - функціонування сигналізації нагріву букс і замикання на корпус; - наявність напруги 3000 В і функціонування реле максимальної напруги; - щільність і рівень електроліту акумуляторної батареї; - наявність і своєчасність повірки вимірювальних приладів; - натяг приводного пасу підвагонного генератора; - справність примусової вентиляції пилоочищувальної установки наявність запасних фільтрів; - справність і стійкість електросургучниці; - справність електрокип’ятильника електроплитки з каструлеутримувачем; - справність бачка для питної води; - наявність води в котлі і водяних баках - санітарний стан ВП; - функціонування санітарного обладнання ВП; - наявність і повноту комплектності медичної аптечки; 4.5. У зимовий період додатково перевірити: - стан котла паропровідної магістралі та мережі труб опалення; - наявність колосників у топці котла; - справність насосу; - забезпеченість ВП паливом. 4.6. Усі недоліки і несправності усунути до відправлення ВП у рейс. 4.7. Перед початком роботи одягнути і привести до порядку спецодяг за необхідністю роботи зовні ВП - сигнальний жилет. 4.8. Одягнути плоский привідний пас генератора не пізніше ніж за 30 хвилин до часу відправлення поїзду. 4.9. Доповісти ВПН про технічну готовність ВП до рейсу.   5. Вимоги безпеки під час робіт при слідуванні за маршрутом   5.1. Протягом рейсу ПЕМ зобов’язаний забезпечити належний санітарний стан усіх приміщень вагону. Вологе прибирання вагону проводити не рідше 3-х разів за добу. Перед вологим прибиранням сортувальний зал і купе для відпочинку очистити пилососом. 5.2. В опалювальний період підтримувати температуру у сортувальному залі та купе відпочинку у межах від + 17 до + 25° С. 5.3. Питну воду зберігати у бідонах бачках з кранами або у інших посудинах з кришками що щільно прилягають; паливо зберігати у спеціальному люку у холодному тамбурі; слідкувати за своєчасним поповненням води та палива. 5.4. Оглядати на проміжних станціях підвагонне обладнання регулювати натяг приводного паса генератора тільки за умови що стоянка поїзду буде не менше 10 хвилин при цьому ВП огороджувати червоними знаками сигналізації вдень - прапорцями вночі - ліхтарями . У поштово-багажних поїздах червоний сигнал дублювати тими ПЕМ вагони яких знаходяться ближче до локомотиву від вагону що оглядається. 5.5. При слідуванні у хвості поїзду забезпечити справність чистоту і безперервне горіння хвостових сигнальних ліхтарів. 5.6. При в їзді у тунель виключити прилади примусової вентиляції. 5.7. Бути особливо обережним під час топки котла; під час шуровки палива стояти узбіч топки тому що можливі спалахи газів що накопичилися у топці і виліт полум я через отвір топки. 5.8. Щоб швидко погасити вогонь у топці котла перевернути колосникові грати паливо при цьому провалиться у зольник і зачинити дверцята топки. 5.9. При знаходженні ВП у дебаркадері підприємства поштового зв’язку топку котла тримати «на прогарі». 5.10. Очищати зольник піддувало і топку котла від золи та шлаку тільки на зупинках; золу шлак та все сміття збирати у спеціальну тару і на станціях виносити до сміттєзбірників. 5.11. Обмін пошти проводити у спецодягу і сигнальних жилетах. 5.12. Відчиняти двері ВП тільки після повної зупинки поїзда. Перед обміном пошти протерти поручні дверей тамбуру ВП у зимовий період підніжки тамбуру очистити від льоду і снігу. Коли поручні обмерзли облити їх гарячою водою і протерти сухою ганчіркою. 5.13. При обміні пошти з застосуванням контейнерів: - перевірити на холостому ходу функціонування механізмів підйому і опускання вантажу гальма механізму пересування моста крана і візка із стрілою пускової апаратури кінцевого вимикача; - перевірити стан канату справність автозахвату чи траверси; - перевірити технічний стан контейнера справність вантажних пальців запорного приладу дверей надійність фіксування рульової тяги у вертикальному положенні; - впевнитися у відсутності на кришці контейнера сторонніх речей і предметів за необхідністю очистити кришку контейнера від льоду і снігу; - перевірити надійність зачеплення вантажних пальців контейнера крюками автозахвату або траверси; - впевнитися у відсутності людей контейнерів візків на платформі у зоні вантажно-розвантажувальних робіт ближче 2-3 м від дверного отвору; - встановити контейнер перпендикулярно дверному отвору і переміщувати його вузькою торцевою стінкою уперед. 5.14. Навантаження розвантаження контейнерів проводити тільки у присутності оператора що обмінює пошту і тільки за його командою. Слідкувати щоб оператор який обмінює пошту знаходився на відстані не ближче 2 м від дверного отвору ВП. 5.15. Перед опусканням контейнера на розвантажувальний майданчик впевнитися у повному виході контейнера з дверного отвору після цього натиснути кнопку «Стоп». 5.16. До відправлення поїзду стрілу вантажопідйомного крана прибрати усередину ВП і зафіксувати. 5.17. При ручному завантаженні контейнерів у комору ВП у випадку коли підлога вагону знаходиться на рівні площадки розвантаження навантаження користуватися міцними містками з кріпленнями що виключають їх зміщення. Прогин настилу містка при максимальному навантаженні повинен бути не більше 20 мм. Дверцята контейнерів повинні бути зачиненими на замок. 5.18. У коморі вагону контейнери закріпити так щоб запобігти їх зміщенню колеса загальмувати рульову тягу зафіксувати у вертикальному положенні. Проходи до дверей контейнерів необхідно залишити вільними. 5.19. При обслуговуванні акумуляторної батареї у пункті відстою ВП огородити переносними червоними сигналами на відстані 50 м коли ВП знаходиться у тупику. Коли відстань від ВП до предельного стовпця менше 50 м сигнал встановлювати у предельного стовпця. Під час перевірки щільності електроліту користуватися ареометром і стояти з підвітреного боку. 5.20. При появі у вагоні запаху диму пального з ясувати причину цього вжити заходи до її усунення і доповісти ВПН. 5.21. При пересуванні по приміщеннях ВП під час руху по можливості триматися за закріплені предмети. 6. Вимоги безпеки по закінченні роботи   6.1. По прибутті поїзду у пункт обороту ПЕМ повинен: - оглянути внутрішнє обладнання ВП акумуляторну батарею; у випадку виявлення будь-яких недоліків і несправностей доповісти ВПН про необхідність їх усунення технічними службами відділень перевезення пошти; - відключити систему електроживлення; - провести вологе прибирання ВП. 6.2. По прибутті в пункт формування ПЕМ зобов’язаний: - очистити акумуляторну батарею від пилу; якщо на металевих з єднаннях батареї є окис зняти його та змастити з єднання; виміряти щільність і рівень електроліту; - в опалювальний період очистити арматуру котла очистити топку і зольник від попелу і шлаку; - перевірити наявність і стан інвентарю та обладнання згідно інвентарному переліку; - провести вологе прибирання ВП; - доповісти ВПН про готовність до технічної здачі ВП і прийняти участь у здачі ВП відповідальним особам; під час здачі доповісти про виявлені і неусунені у рейсі несправності обладнання ВП.   7. ПЕМ ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:   - здійснювати ремонт електрообладнання ВП без зняття напруги; - підключати до електромережі ВП електроприлади не передбачені інструкцією по експлуатації ВП; - відправляти у рейс ВП з будь-якими пошкодженнями приладів електрообладнання та опалення з пошкодженими або неукомплектованими засобами пожежогасіння; - залишати електрообладнання що працює без нагляду; - вмикати ланцюги силових навантажень та освітлювальної мережі при наявності пошкодженого електрообладнання; - змінювати перегорілі запобіжники без виявлення та усунення причин ненормальної роботи електрообладнання; - застосовувати нестандартні а також невідповідні за номіналом запобіжники; - використовувати електролампи потужністю вищою за передбачену; - експлуатувати акумуляторну батарею з пониженими щільністю або рівнем електроліту; - при обслуговуванні акумуляторної батареї користуватися відкритим полум’ям перевіряти наявність напруги шляхом «короткого замикання» садитися на кришки акумуляторної батареї; - застосовувати для розпалювання котла легкозаймисті або горючі рідини; - зберігати у котельному відділенні паливні обтиральні матеріали розвішувати біля котла одяг; - залишати невичищеними від пилу та інших горючих відходів і матеріалів понадстелевий простір котельних відділень місця розташування циркуляційних насосів опалення вентиляційні дефлектори тощо; - відігрівати розпаленим вугіллям відкритим полум’ям факелом або нагрітими у топці металевими предметами заморожені труби водопостачання і опалення; - застосовувати для освітлення відкрите полум’я свічки без ліхтарів гасові карбідні лампи тощо ; - розпалювати котел без води або при рівні води нижче дозволеного рівня; - залишати без нагляду розпалені котли; - викидати під час руху поїзда палаючі вугілля попіл або шлак; - заливати вогонь у топці котла водою; - курити у всіх приміщеннях ВП крім холодного тамбуру; - залишати непогашені недокурки сірники а також викидати їх з вагону; - захаращувати тамбури та проходи поштовими відправленнями; - перевозити вибухові та легкозаймисті речовини і рідини спирт бензин гас лігроїн тощо ; - користуватися для гасіння пожежі в електроустановках пінними вогнегасниками; - заходити до ВП і виходити з нього під час руху поїзда; - при обміні пошти з застосуванням контейнерів підходити до контейнеру братися руками за рульову тягу або корпус контейнеру до повного опускання контейнеру на платформу; - переходити залізничні колії у місцях не призначених для цього місцях; - підлазити під вагони; - підійматися на дах вагону під час руху при знаходженні ВП під контактним проводом при засніженому або обмерзлому даху ВП при сильному вітрі під час дощу; - наглядати за підвагонним обладнанням стояти в отворах дверей сидіти на підніжках тамбуру висіти на поручнях під час руху поїзда; - зупиняти поїзд в аварійних ситуаціях стоп-краном у тунелях на мостах віадуках шляхопроводах високих насипах тощо; - допускати проїзд у ВП сторонніх осіб; - користуватися водою з технічного водопроводу для пиття та приготування їжі; - проводити прибирання ВП під час маневрів.   8. Дії в аварійних ситуаціях та при нещасних випадках   8.1. Працівник бригади ВП що першим виявив загрозу виникнення аварійної ситуації повинен негайно припинити роботу та подати команду «СТОП». 8.2. Команду «СТОП» подану будь-яким працівником повинні негайно виконати усі працівники бригади ВП що її почули. 8.3. Про загрозу виникнення або про виникнення аварійної ситуації ПЕМ повинен негайно повідомити ВПН. 8.4. В рейсі ВП є можливими такі аварійні ситуації: - перегрівання і руйнування роликопідшипникових букс; - пожежа у поштовому вагоні; - знеживлення вагону; - коротке замикання електрообладнання на корпус вагону; - інші аварійні ситуації та нещасні випадки: - ураження працівника електричним струмом; - поранення працівника під час руху маневрів поїзду внаслідок падіння самого працівника або поштових відправлень. 8.5. Під час руху поїзду коли спрацювала сигналізація контролю за температурою нагріву роликопідшипників негайно зупинити поїзд “стоп-краном” забороняється зупиняти поїзд у тунелях на мостах віадуках шляхопроводах високих насипах тощо . Після зупинки поїзду перевірити дотиком букси ВП попередньо огородивши ВП червоним сигналом. Якщо всі букси ВП не перегрілися вище 70° С ВП може слідувати далі. У випадку виявлення букси з температурою вище 70° С доповісти про ситуацію ВПН і діяти за його вказівками. 8.6. При виникненні у ВП пожежі ПЕМ зобов’язаний: - негайно зупинити поїзд “стоп-краном” забороняється зупиняти поїзд у тунелях на мостах віадуках шляхопроводах високих насипах тощо ; - повідомити про пожежу ВПН і через провідника сусіднього вагону - начальнику поїзду; - вимкнути джерела електроживлення і споживачів електроенергії за винятком аварійного освітлення в темний час суток аварійне освітлення не вимикати до повної евакуації людей ; - приступити до гасіння пожежі вогнегасниками і рятування майна. При виникненні пожежі на зупинці негайно викликати залізничну пожежну команду і приступити до гасіння пожежі і рятування майна. Якщо пожежа виникла у іншому вагоні поїзда прийняти участь у її ліквідації. 8.7. При повному знеживленні вагону вжити заходи до освітлення вагону ліхтарями типу «Летюча миша» на час руху до найближчої зупинки поїзду. На зупинці за вказівкою ВПН прийняти заходи до під єднання підвагонної магістралі 50 В для одержання електроструму від сусіднього вагону. 8.8. При короткому замиканні електрообладнання на корпус вагону замість двох сигнальних ламп горить одна відключити усі навантаження генератор і повідомити про несправність ВПН. 8.9. У випадку виникнення ненормального шуму під ВП доповісти ВПН і на найближчій станції виконувати за його вказівками необхідні роботи. 8.10. При ураженні працівника електричним струмом звільнити потерпілого від дії електричного струму відключити електромережу; відділити потерпілого від струмопровідних частин із застосуванням діелектричних захисних засобів або інших ізолюючих речей і предметів: сухого одягу сухої жердини. прогумованого матеріалу тощо; перерізати або перерубати провід будь-яким інструментом з ізолюючою рукояткою і надати потерпілому першу долікарську допомогу. 8.11. При пораненні працівника надати першу долікарську допомогу: накласти стерильний перев’язочний матеріал на рану перев’язати її бинтом. 8.12. У всіх випадках на найближчій станції до потерпілого викликати лікаря.